bara

Πέμπτη 27 Ιουνίου 2013

«Τι ευτυχής που είμαι Τούρκος»: Η επιγραφή που σβήστηκε από τα βουνά

Εφημερίδα «Βατάν» της 09 Απρ 2013
Της Mutlu Tönbekici mutlu.tonbekici@gmail.com
Μετάφραση: Χαρ. Καραγκιοζούδης
Πηγαίνοντας από την περιοχή Κιζιλτεπε προς το Μάρντιν, στην αριστερή πλευρά του δρόμου και στους πρόποδες του βουνού, εδώ και 32 χρόνια υπάρχει μια επιγραφή με γιγαντιαία γράμματα που γράφει: «Τι ευτυχής αυτός που λέει ότι είμαι Τούρκος», μια επιγραφή που γράφτηκε το 1980, κατά την περίοδο του
στρατιωτικού πραξικοπήματος. Είναι αδύνατον για να μην τη δεις. Είναι κατάματα μπροστά σου, ειδικά δεδομένης της εργασίας (κατασκευής) και το μεγάλο μέγεθός της.

Περιοχή Κιζιλτεπε :«Τι ευτυχής αυτός που λέει ότι είμαι Τούρκος» (Κ. Ατατούρκ)
Η περιοχή του Μάρντιν και γύρω απ’ αυτή, είναι μια περιοχή πυκνοκατοικημένη από Κούρδους… Ειδικότερα η περιοχή Κιζιλτεπε είναι εξολοκλήρου Κούρδοι. Και δεν είναι τυχαίο, το πιο μεγάλο λογότυπο της χώρας «Τι ευτυχής που είμαι Τούρκος», να έχει χαραχτεί στα βουνά του Κιζιλτεπε, που είναι πυκνοκατοικημένα από Κούρδους !!
Άλλη μια γιγαντιαία επιγραφή, με το λογότυπο «Τι ευτυχής αυτός που λέει ότι είμαι Τούρκος», υπάρχει στο Βαν, σε μια περιοχή που επίσης κατοικείται από Κούρδους. Και μάλιστα είναι τόσο μεγάλη η επιγραφή, που οι κάτοικοι του Βαν όταν θέλουν να περιγράψουν το δρόμο, έχουν ονομάσει το βουνό αυτό ως βουνό «τι ευτυχής που είμαι Τούρκος».. Και λένε «στρίβεις αριστερά από το βουνό «τι ευτυχής που είμαι Τούρκος», προχωράς 1,5 χιλιόμετρο πιο πέρα και από την πινακίδα αριστερά…»
Για χρόνια πηγαινοέρχομαι σ’ αυτή την περιοχή. Η επιγραφή αυτή «Τι ευτυχής αυτός που λέει ότι είμαι Τούρκος» γράφτηκε στους βράχους του βουνού και κάθε φορά που την έβλεπα, σκεφτόμουν ότι «και το κράτος έχει κάνει ότι περνάει από το χέρι του για να τρελάνει τους Κούρδους».
Ακόμα μου ερχόταν στο μυαλό και η εξής σκέψη: Γιατί δεν πήγε κανείς τη νύχτα, για φάρσα που λέμε, και αυτή την επιγραφή να την αλλάξει και να την κάνει «Τι ευτυχής αυτός που λέει ότι είμαι Κούρδος»? Φυσικά η διαφορά είναι ότι θα άλλαζε μόνο δύο γράμματα.. (Ne mutlu Türküm diyene) (Ne mutlu Kürdüm diyene)
Αυτή την επιγραφή ακόμα κανείς δεν την πείραξε. Ρώτησα ένα φίλο μου στο Βαν γιατί δεν άλλαξε αυτή η επιγραφή και με σαρκασμό μου απάντησε «πως ίσως οι Κούρδοι δεν αισθάνονται ακόμα ευτυχισμένοι…»
Ωστόσο φίλος μου Κούρδος από το Κιζιλτεπε μου είπε «Αυτή την επιγραφή κανείς δεν την πείραξε, όμως μιμούμενοι αυτή την επιγραφή, έγραψαν την αγάπη για τα βουνά».
Δηλαδή έτσι δημιουργήθηκε μια μόδα…
Η επιγραφή «Τι ευτυχής να λες ότι είμαι Τούρκος», πάνω στο δρόμο Κιζιλτεπε - Μάρντιν, δεν υπάρχει πλέον…
Τον περασμένο Δεκέμβριο σιωπηλά σβήστηκε.
Ο φίλος μου από το Κιζιλτεπε μου είπε και το εξής: «Από την ημέρα που γεννήθηκα, βλέποντας κάθε μέρα αυτή την επιγραφή, κάθε μέρα νευρίαζα και η κατάργηση αυτής της επιγραφής, θα ήταν μια ακόμα νέα διαφορά».
Μετά από 4 μήνες υπήρξε η διαφορά!! Αυτό πράγματι είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα κατάσταση.
Το έτος 2010, από τα μέλη της εκπαιδευτικού συμβουλίου της Αστυνομικής Ακαδημίας, ο Αναπληρωτής Καθηγητής Κος Σουλεϊμάν και Καθηγητής Κος Μουράτ Σεβέρ, στην αναφορά που συνέταξαν για «Τα προβλήματα που θρέφουν την τρομοκρατία στη Ανατολική και ΝΑ Τουρκία, όπως για παράδειγμα στο Χάκκαρι, τη Γιουκσέκοβα και το Βαν», έγραψαν ότι ο πιο σημαντικός παράγοντας για τη νεολαία της περιοχής, ώστε να συμμετάσχουν στην τρομοκρατική οργάνωση του ΡΚΚ, είναι η επιγραφή που αναφέρθηκε «Τι ευτυχής αυτός που λέει ότι είμαι Τούρκος..», σύμφωνα με τη νεολαία. Ένας νέος κατέθεσε το εξής γι’ αυτή την κατάσταση: «Βλέποντας στο βουνά την επιγραφή Τι ευτυχής να λες ότι είμαι Τούρκος, αισθάνομαι ότι βρίζουν τη μητέρα μου». Εσείς όσο θέλετε «δεν αναφέρεστε σε μια Τουρκική φυλή, αλλά σε μια κορυφαία Τουρκική ταυτότητα, η οποία δεν αφαιρείται από το Σύνταγμα» και τα υπόλοιπα και να που κανέναν με το ζόρι δεν μπορείτε να κάνετε ευτυχισμένο… Αισθάνεται σαν να του βρίζουν τη μητέρα. Βγαίνει στα βουνά και μέχρι να ρισκάρει με το θάνατο, «πονάει».

«Κοιτάξτε, γινόμενος Τούρκος θα είσαι πολύ ευτυχής, δεν είναι θέμα να αισθάνεσαι σαν Τούρκος, είναι θέμα ενότητας και ομοψυχίας…» και θα είναι μια ακόμα πιο εύστοχη απόφαση στο να πεισθούν να καταργήσουν αυτές τις επιγραφές.
Στο Μπάτμαν (όπου σβήστηκε παρόμοια επιγραφή) υπήρχε αντανάκλαση στα μέσα ενημέρωσης. Στο Κιζιλτεπε δεν υπήρξε αντανάκλαση. Ακόμη…
Οι κάτοικοι του Κιζιλτεπε δεν πήραν ακόμη είδηση .
Και αυτό είναι μια άλλη ιδιαιτερότητα….

(Η παραπάνω φωτογραφία είναι από το Μάρντιν)Στις 26 Μαρ 2013 στην πλατεία του Μπάτμαν και κάτω από το άγαλμα του Ατατούρκ, καταργήθηκε η πινακίδα που έγραφε «Τι ευτυχής που είμαι Τούρκος» και στη θέση της τοποθετήθηκε άλλη με την επιγραφή «Ειρήνη στη χώρα, ειρήνη στον Κόσμο». Η αντιπολίτευση κατηγόρησε το κόμμα του Ερντογάν, ότι το νέο άνοιγμα προς τους Κούρδους το άρχισε από το Μπάτμαν, καταργώντας αυτή την επιγραφή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου