bara

Δευτέρα 2 Σεπτεμβρίου 2013

Σύγχρονη παιδεία,σύγχρονη εκπαίδευση

Του Μάνδαλου Παναγιώτη.
e-mail:panosmandalos@yahoo.gr
Πολλές προσπάθειες γίνανε για την αλλαγή του εκπαιδευτικού μας συστήματος για την καλύτερη ποιότητα και την αποτελεσματικότητα της εκπαίδευσης. Δυστυχώς τα αποτελέσματα λίγο πολύ τα ξέρουμε.
Ένα σύστημα όχι από τα χειρότερα στην Ευρώπη αλλά με μεγάλα κενά κα φυσικά θα ήθελε βελτιστοποίηση σε πολλές κατευθύνσεις. 
Πρώτα από όλα στην εισαγωγή των εκπαιδευτικών στην εκπαίδευση. 
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΕΣ-ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ
Ο μελλοντικός καθηγητής καλείται να δώσει εξετάσεις ΑΣΕΠ. Τι θα πει εξετάσεις ΑΣΕΠ, σε πτυχιούχος και πως μπορεί κάποιος με το ίδιο ή και πολλές φορές κατώτερο πτυχίο και βαθμολογία να σε εξετάσει σε θέματα που πήρες το πτυχίο σου. Φυσικά και μπορεί να έχεις μεταπτυχιακό, διδακτορικό, σεμινάρια επιμόρφωσης, ίσως και προϋπηρεσία αρκετή, κλπ αλλά αυτά δεν μετράνε. Μετράει μόνο μια εξέταση σε μια ύλη αποστήθισης που διαιωνίζει το σάπιο σύστημα. Και φυσικά ο παράγων άνθρωπος που σημαίνει ότι όλοι οι εξεταζόμενοι δεν εξετάζονται από τον ίδιο εξεταστή οπότε μπορεί κάποιος ποιο αυστηρός να είναι μοιραίος από κάποιον άλλον εξεταστή. Μετά σε θέματα που έχεις το πτυχίο σου, δεν χρειάζεσαι επανεξέταση εκτός και αν θεωρούμε τα πτυχία, άκυρα. Το άλλο κουφό της υπόθεσης είναι αυτό ότι σε έναν διαγωνισμό ΑΣΕΠ μπορεί να είσαι επιτυχών μη διοριστέος και σε έναν άλλο να κοπείς. Δηλαδή η μέγιστη παράνοια της παρανοϊκότητας ..την μια περνάς και την άλλη σε κόβουν …στα ίδια θέματα ύλης και άλλους εξεταστές. Σύμφωνα με αυτήν την θεωρία πρέπει να ξανακάνουμε και τις εξετάσεις και του πτυχίου και του λυκείου ανά δεκαετία …μήπως και ξεχάσαμε κάτι, μέχρι τα 65 που θα βγούμε …αν βγούμε στην σύνταξη.
Αντίθετα ο θεσμός της λίστας, με βαθμολογία, όχι όπως παλιά, δηλαδή να γράφεσαι και να περιμένεις και όταν έρθει ο διορισμός να έχεις ξεχάσει τα πάντα, αλλά με μοριοδότηση, από την κτήση του πτυχίου, την βαθμολογία, την κτήση μεταπτυχιακών, διδακτορικών, σεμιναρίων επιμόρφωσης, παρακολούθησης συνεδρίων και φυσικά την κτήση προϋπηρεσίας, που αφορούν τον κλάδο που θα δίνουν μόρια και φυσικά θα κρατούν τον υποψήφιο καθηγητή μάχιμο και λειτουργικό μέχρι την ενσωμάτωση του στην εκπαίδευση. 
Εδώ στο τέλος θα έχεις άτομα που ασχολούνται με την εκπαίδευση και φυσικά θα έχουν μεράκι για να συνεχίσουν.
Σήμερα δεν μετράει τίποτα, εκτός από τον βαθμό πτυχίου και την εξέταση του ΑΣΕΠ. Όλα τα άλλα μετράν μετά τον διορισμό…...αν δεν υπάρχει και κοματικό ενδιαφέρον..εκεί σταματούν όλα.
Δηλαδή, ένας με ξένες γλώσσες, κατοχή πτυχίων κομπιούτερ, μεταπτυχιακών, διδακτορικών, παρουσιάσεων σε συνέδρια, κλπ θα μπει μετά από κάποιον που έγραψε ίσως και τυχαία σε ένα διαγωνισμό αμφιβόλου ποιότητας αφού πολλές φορές και τα θέματα είναι λανθασμένα και γίνεται ολόκληρος ντόρος.
Ας πάρουμε τώρα στα σχολεία. Πάλι η παράνοια της παρανοϊτικότητας. 
Απόκομματικοποίηση των σχολείων. Προσοχή όχι αποπολιτικοποίηση αλλά απόκομματικοποίηση. Ο έλεγχος και η αξιολόγηση των καθηγητών πάνω στην δουλειά τους και φυσικά στην αποδοτικότητα τους, από τους διευθυντές των σχολείων αλλά και από τους επιθεωρητές ή σχολικούς συμβούλους ή όπως αλλιώς θέλουμε να τους πούμε, πρέπει να είναι ανεξάρτητος από τις κομματικές ταυτότητες και φυσικά να είναι πάνω στο έργο του εκπαιδευτικού. Επίσης η απασχόληση στην τάξη και με δραστηριότητες όπως δημοσιεύσεις ή μικρές έρευνες και επισημάνσεις από μαθητές υπό την αιγίδα του καθηγητή, συμμετοχή σε συνέδρια και παρουσιάσεις εργασιών και ανάπτυξης θεμάτων, να λαμβάνονται στα υπέρ, για την αξιολόγηση της καριέρας του εκπαιδευτικού και την βαθμολογική και μισθολογική του εξέλιξη. Και όταν μιλάμε και για μισθοδοσία φυσικά μισθούς αντάξιους της δουλείας του εκπαιδευτικού και όχι μισθούς πείνας και εξευτελισμού του λειτουργού της εκπαίδευσης που θα τον απαξιώνουν και θα τον ωθούν προς άλλες λύσεις, για να επιβιώσει.
ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ. 
Βέβαια αν θέλουμε σύγχρονα σχολεία και συνεχώς αυξάνουμε το νούμερο των μαθητών τότε φυσικά δεν ξέρουμε τι μας γίνεται. Αν πάλι θέλουμε σύγχρονα σχολεία και απολύουμε όλους τους καθηγητές πληροφορικής, τότε πάλι δεν ξέρουμε τι μας γίνεται και φυσικά επιδίωξη μας δεν είναι το σύγχρονο και λειτουργικό σχολείο αλλά η απασχόληση μέχρι το τέλος μαθητών που θα βγουν αναποτελεσματικοί και θα τρέχουν στα φροντιστήρια πληρώνοντας όσο -όσο για ένα ακόμα χαρτί. 
Τα σχολεία πρέπει να είναι ενήμερα για τις εξελίξεις της τεχνολογίας και της ιστορίας και να διδάσκονται σύγχρονα μαθήματα που θα δίνουν έναυσμα στον μαθητή για να δραστηριοποιηθεί και να ασχοληθεί με ζήλο για τα μαθήματα του. Σύγχρονα βιβλία με σύγχρονα θέματα από την ιστορία, τον πολιτισμό την γλώσσα, την τεχνολογία και την έρευνα, την βιολογία, την φυσική, χημεία, κλπ, πρέπει αν υπάρχουν στα σχολεία. Ο όρος ύλη θα πρέπει να είναι σχετικός και όχι επιβαρημένος ιδίως για τις τάξεις του δημοτικού και γυμνασίου που θα πρέπει ο μαθητής να αποκτά την κουλτούρα του, λίγο από όλα. Επίσης ασκήσεις με θέματα που ο κάθε μαθητής θα μπορεί να βρει την κλήση του και να ενεργοποιείται και ο ζήλος για μάθηση αλλά και για έρευνα και όχι μόνο της αποστήθισης και της στεγνής άποψης.
Στο λύκειο επίσης αποδέσμευση του απολυτηρίου από τις εξετάσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και φυσικά μαθήματα που θα δώσουν κατευθύνσεις σε όσους αναζητούν και άλλες παιδιές εκτός του πανεπιστημίου. Αύξηση και όχι κλείσιμο των Επαγγελματικών λυκείων για να δοθεί η δυνατότητα απόκτησης, επαγγελματικών γνώσεων σε άτομα που δεν θέλουν να συνεχίσουν στα πανεπιστήμια ή σε ανώτερες σχολές με κατάρτιση σε διάφορα επαγγέλματα. Επίσης η δημιουργία σύγχρονων εργαστηρίων ως προς την επαγγελματική εκπαίδευση των μαθητών θα μπορούσαν να βγάλουνε άτομα καταρτισμένα στις νέες τεχνολογίες και φυσικά πολύ χρήσιμα στην κοινωνία. Στα λύκεια γενικής εκπαίδευσης που θα είναι για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια μαθήματα παιδείας και γενικής κατεύθυνσης από σύγχρονα βιβλία με εργαστήρια και εργασίες όχι απόστηθοποίησης αλλά πραγματικής παιδείας που θα αποφέρουν στον μαθητή γνώσεις που θα μπορεί να χρησιμοποιήσει και στο μέλλον και εκτός πανεπιστημίου. π. χ σχέδιο, λογιστική, βιολογία, κλπ., έχοντας μια γενική κουλτούρα της ζωής αλλά και των αξιών ης ζωής. Στο τέλος το απολυτήριο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια, ένα χρόνο σχολείο κατεύθυνσης που θα δίνει την δυνατότητα στους υποψήφιους να δούνε που ακριβώς κλείνουνε και φυσικά, αν μπορούνε να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις του. Έτσι εξειδικευμένες ασκήσεις και θεωρία, εργαστήρια και ομάδες εργασίας με έρευνα που θα αποφέρουν και την τελική βαθμολογία για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια. Στο τέλος εξετάσεις που ο βαθμός τους θα συνυπολογίζεται στην τελική βαθμολογία για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. 
Αυτά όμως θέλει ίσως λίγη σκέψη και είναι εύκολο να επιτευχθούν.
Δεν γίνονται με απολύσεις καθηγητών, δασκάλων αλλά ,με φρέσκα μυαλά που θα συνεισφέρουν σε αυτήν την προσπάθεια. Για να σκεφτούμε ότι αύξησαν το όριο ηλικίας σε αυτές τις κατηγορίες και φανατιστείτε έναν δάσκαλο στα 67 να έχει 30 παιδιά δημοτικού και να θέλεις εκπαίδευση από αυτόν τον άνθρωπο. Εκτός του ότι έχει άλλη τελείως νοοτροπία με τα νιάτα, δεν έχει ούτε το κουράγιο αλλά ούτε τα αποθέματα για να εκπληρώσει την καθημερινότητα του σχολείου. Φανταστείτε τώρα το λύκειο και το γυμνάσιο.
Επίσης για την αποδοτικότητα και την παρακολούθηση των μαθητών τμήματα το πολύ 15 ατόμων για τα δημοτικά και όχι πάνω από 20 για γυμνάσια και λύκεια.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ 
Στο πανεπιστήμιο στήριξη των φοιτητών για καλύτερα επίπεδα σπουδών. Άνοιγμα των πανεπιστημίων σε συνεργασίες για πειραματικά προγράμματα και με ιδιωτικές εταιρείες όπου η έρευνα θα μοιράζεται και στα κέρδη για το εκάστοτε πανεπιστήμιο, που θα τα χρησιμοποιεί χωρίς κρατική παρέμβαση για την ανάπτυξη του. Επίσης η θέσπιση σύμφωνα με τα Ευρωπαϊκά πρότυπα της πενταετούς φοίτησης με την καθιέρωση στην τριετία του μικρού πτυχίου του κλάδου και της διετούς που θα καθορίζει την πανεπιστημιακή αξία του πτυχίου ή πτυχίο μάστερ, όπως στην Ιταλία, ην Αγγλία, Γαλλία, ΠΧ. ΣΤΗΝ Ιταλία η βιολογία είναι πενταετούς φοίτησης, με το πτυχίο του βιολόγου στα τρία χρόνια και το πτυχίο δρ Βιολόγου, δηλαδή το κανονικό πτυχίο που έχεις όλα τα προσόντα στα δύο επόμενα χρόνια. Το μικρό πτυχίο χρησιμοποιείται σαν τεχνολόγου βιολόγου και όχι σαν βιολόγου, αλλά προσδίδει ειδικότητα και κάποιος μπορεί να βρει δουλειά και χωρίς το μάστερ πτυχίο.
Δεν θα έχεις όμως εκπαίδευση, όταν δηλώνεις ότι με καινούργιο σύστημα θα γίνουν οι εξετάσεις στο πανεπιστήμιο και θα αποδεσμευθούν τα απολυτήρια του λυκείου από την εισαγωγή στην τριτοβάθμια και ανακοινώνεις ότι θα μετρά η βαθμολογία και των τριών τάξεων. Αν είναι δυνατόν να το σκέφτηκε αυτό νοήμων άνθρωπος. Πως δεν εξαρτάται η βαθμολογία του λυκείου όταν μετράν και οι τρεις βαθμοί. Θα βγούμε στο τέλος τρελοί με αυτά που μας λένε. Και τι σχέση έχει το απολυτήριο του λύκειο με την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο;
Στο τέλος δεν καταργείς 118 σχολεία για να γλυτώσεις 76.000 ευρώ τον χρόνο και ξοδεύεις τον άμπακο σε άλλα μη λειτουργικά έξοδα. 76000 ευρώ είναι κάπου στα 6.500 ευρώ τον χρόνο …αν είναι δυνατόν να μην έχει ένα κράτος 6.500 ευρώ τον μήνα(όσο ο μισθός ενός βουλευτή, αλλά αυτό το ποσό για όλη την Ελλάδα) για την διατήρηση του υπέρτατου αγαθού, αυτού της παιδείας.
Φυσικά και στην σύγχρονη εκπαίδευση δεν έχουν θέση τα μονοθέσια και τα διθέσια σχολεία, αλλά πρέπει να δοθούν κίνητρα για να υπάρχουν μαθητές στους γονείς και να μην έχουμε ένα κράτος 10,5 εκατομμυρίων με τα 6 σε Αθήνα Θεσσαλονίκη και την επαρχία να μαραζώνει και φυσικά την παραγωγή στο μηδέν. Και φυσικά πρέπει να προβλεφτούν και μερικά κριτήρια ιδιαιτερότητας όπως απομακρυσμένα νησιά που τον χειμώνα είναι απομονωμένα κλπ
Όλα αυτά θέλουν λίγο μυαλό και φυσικά λίγη θέληση ………αλλά όταν ανακοινώνεις αυτά τα μέτρα τότε σίγουρα ή θέλεις να τρελάνεις κόσμο… ή υπάρχει εγκατάλειψη του κρανίου από το μυαλό όπως και της υπαίθρου από τον κόσμο.
Υ.Γ. Καλό μήνα, καλή εβδομάδα και καλή σχολική χρονιά σε μαθητές, φοιτητές και καθηγητές. Καλή επιτυχία στις πανελλήνιες εξετάσεις στα παιδιά της Γ Λυκείου για την τελευταία και κρίσιμη χρονιά για το μέλλον τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου